حسابداري

حسابداري

حسابداري

حسابداري زبان تجارت خوانده مي‌شود. زيرا از طريق تهيه گزارش‌هاي مالي، اطلاعات لازم را دربارهٔ واحدهاي اقتصادي در اختيار اشخاص ذي‌نفع و ذي‌علاقه و ذي‌حق قرار مي‌دهد. اين اشخاص شامل مديران، صاحبان سرمايه، اعتبار دهندگان، سازمان‌هاي مالي و اقتصادي دولت و از اين قبيل هستند. [۱] از منظري ديگر از حسابداري با نام سيستم اطلاعاتي حسابداري Accounting Information System ياد مي‌شود كه براي پردازش اطلاعات مربوط به رويدادهاي مالي مؤثر بر سازمان‌ها و واحدهاي تجاري و گزارش اثرات اين گونه رويدادها به تصميم‌گيرندگان، طراحي شده است.[۲]

طبق «بيانيه اساسي تئوري حسابداري»: حسابداري عبارت است از فرايند شناسايي، اندازه‌گيري و ثبت و گزارشگري اطلاعات اقتصادي براي تصميم‌گيري‌هاي آگاهانه به وسيله استفاده كنندگان آن اطلاعات.[۳] بيانيه در تشريح اين تعريف آورده است بر اساس ديدگاهي جامع، «اطلاعات حسابداري» را مي‌توان «اطلاعات اقتصادي» تلقي كرد. .

گاهي اوقات به اشتباه از مفهوم دفترداري براي تعريف حسابداري استفاده مي‌شود. دفترداري عبارت است از: فن ثبت، طبقه‌بندي و خلاصه سازي مبادلات واحد تجاري. البته اين عمليات در گذشته صرفاً در دفاتر حساب انجام مي‌شد. اما امروزه ثبت‌هاي حسابداري با استفاده از كامپيوتر انجام مي‌شود. حسابداري مفهوم وسيع تري از دفترداري را دربر مي‌گيرد. در واقع دفترداري بخشي از وظايف حسابدار است. همه حسابداران از مجموعه قواعد يكسان تحت عنوان اصول پذيرفته شده حسابداري براي تهيه گزارش‌هاي حسابداري استفاده مي‌كنند.

اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهيه گزارش‌هاي مالي را تشكيل مي‌دهد. در واحدهاي بازرگاني، فعاليت‌هايي نظير خريد و فروش كالا، خريد ماشين آلات و پرداخت هزينه‌هاي جاري مانند اجاره، حقوق، بهاي آب و برق از جمله معاملات روزمره است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.